Alles over LeBaron

Een Stukje Historie

De Chrysler ´Imperial´ Le Baron brengt ons helemaal terug naar de jaren 30. Le Baron produceerde luxe koetsen die werden geassembleerd op een Chrysler chassis. De Chrysler Le Baron concurreerde tegen de meest luxe voertuigen uit die tijd op Amerikaanse bodem zoals Packard, Lincoln en Cadillac. 

1932 Chrysler CG ImperialLe Baron werd in 1953 definitief overgekocht door Chrysler samen met het moeder bedrijf Briggs Manufacturing Company. Briggs bezat vele auto fabrieken (12), dit kwam goed van pas voor de groei van Chrysler.

Zoals het Chrysler concern dat heel goed kon destijds, gebruikte ze een platform voor meerdere merken die onder de mantel zaten van Chrysler (Dodge, Plymouth, Jeep, Eagle, AMC etc…) Ik beperk me nu tot enkel de Chrysler Le Baron. 

1977-1989 (M-Platform)

De Le Baron werd een aanduiding voor de duurst en meest luxe uitgevoerde Chrysler Imperials, tot in 1977 Chrysler de Le Baron her introduceerde als een op zichzelf staand model. De Chrysler Le Baron (M-Platform) is een Amerikaanse Midden klasser. Dit betreft een nog typisch jaren 70 Amerikaan. En het was de laatst achterwiel aangedreven personen auto van Chrysler tot de 300C in 2003. De Le Baron werd geleverd in verschillende versies met verschillende motoren. Zo had je de welbekende 3,7 Slant Six, een 5.2 V8 en een 5.9 V8. Ze zijn in Coupé, Sedan en Stationwagen verkocht. De Le Baron werd tot 1981 geproduceerd. Het M-Platform liep over naar andere modellen zoals de Chrysler Fifth-Avenue.

Chrysler LeBaron Sedan 1978

 

 Binnen Nederland zijn er enkele bekend

1981-1987 Le Baron (K-Car)
1987-1993 Le Baron Sedan / Saratoga
1987-1995 Le Baron Convertible / Coupé
1985-1994 Gerelateerd (ES/GS/GTS/New Yorker/Imperial) 

 Chrysler in de crisis

De oliecrisis in 1979 die wederom veroorzaakt werd door onrust in het Midden-Oosten dreef Chrysler in een diep dal. Dankzij slim handelen door Lee lacocca (refererend naar de Loan Guarantee Act) en een goede marketingstrategie werd Chrysler dat destijds balanceerde op de afgrond gered van faillissement.

Chrysler ging (op het M-platform na) heel snel een nieuwe auto ontwikkelen. Dit werd het zogenaamde K-Platform oftewel K-Car. Eigenlijk om het heel simpel te zeggen werd er een 'basis' gebruikt voor een hele reeks auto's. Zo werd de nieuwe minivan (Voyager) geïntroduceerd die dezelfde aandrijflijn en onderstel gebruikte als de Lebaron Sedan,

Lebaron Cabriolet, Lebaron Coupé, Lebaron Station en New Yorker. ldeaal om de productiekosten laag en simpel te houden. Dit plan sloeg aan, en maakte Chrysler weer een grote marktspeler met vooruitstrevende auto's die geliefd zouden over de hele wereld, verkoopcijfers liegen natuurlijk niet. En zo kwam dus de LeBaron die we het beste kennen op de markt.

Chrysler Lebaron 1983-1987

In alle soorten en maten is de LeBaron geproduceerd. De Lebaron Station, Lebaron Coupé, LeBaron Sedan en natuurlijk de Cabriolet. Chrysler had een geavanceerde marktstrategie toegepast, iets tegenwoordig normaal is was toen nieuw. Zo heeft Chrysler de Lebaron als meerdere modellen op de markt gebracht binnen het concern, denk daarbij aan de Dodge 400, Dodge 600, Plymouth Reliant, Dodge Aries en Chrysler Saratoga. Een ideaal middel om toe te passen binnen een sportiever publiek of het buitenland.

1985 LeBaron Station woody    1983 Dodge 400 en Lee Iacocca

Halverwege de jaren tachtig sloot Chrysler met het Japanse Mitsubishi een deal, en zo kwam Diamond Star Motors tot leven. Dit was een ideale weg voor Chrysler om bepaalde aandrijflijnen in te gaan kopen en om met meer modellen te gaan stunten. Zo werd bijvoorbeeld de Mitsubishi Sapporo als Dodge Challenger verkocht. Maar naast de Voyagerwas de Lebaron (K-Platform) het paradepaardje van Chrysler. Dat werd zeker duidelijk toen ze flink gingen investeren in verschillende motoren, innovatieve transmissies en op veel markten heel erg succesvol werden (denk daarbij aan Mexico, Duitsland, Nederland, Oostenrijk, Japan en zelfs Rusland).De Lebaron-serie die van 1982 tot 1988 beschikbaar was is er geweest met 4 motor varianten (Dit geld ook voor de Dodge/Plymouth varianten)

  - 2.2 L4
  - 2.2 Turbo 1 L4
  - 2.5 L4
  - 2.6 L4 (Mitsubishi motor)

Natuurlijk waren de andere modellen die wel gerelateerd zijn aan het platform zoals deOmni, Charger en Daytona anders uitgerust, daarover later meer.

Chrysler LeBaron 1986 2.2 Turbo Convertible

Eind 1985 begin 1986 kreeg de Lebaron een kleine facelift. De hoekige neus werd vervangen door een iets modernere neus om de stap naar het nieuwe model (j-body) iets te verkleinen en toch nog de resterende auto`s te kunnen verkopen. De overdrive werd op de meest luxueuze uitvoering een optie, en pas in 1985 kwam deze beschikbaar. Dit was natuurlijk ideaal om het verbruik op de lange baan nog verder in te dimmen. Een verbruik van 1 op 14 was dus bij een snelheid van 90 Km per uur mogelijk.

Note dit artikel is in bewerking en wordt regelmatig geüpdatet